A Fair Business minősítő testület tanácsai a karácsonyi online vásárláshoz

2009.12.10
2010.01.27

A karácsonyi ajándékvásárlási lázban a zsúfolt boltokban tolongás és a pénztári várakozás helyett, az évzárás időszűkében mennyire kényelmesebb megoldás a karosszékben ülve böngészni az on line boltok kínálatában. Ötletes, személyre szóló ajándékok közül választhatjuk ki azokat, amelyekkel szeretteinket meglephetjük.

Hogy az örömteli ajándékozás helyett mégse a keserű bosszankodás legyen a karácsonyi élményünk, érdemes megszívlelni az alábbi tanácsokat:

Ha már eldöntöttük, hogy mit szeretnénk vásárolni, a rendelés előtt a következőkre figyeljünk oda:

1.) Mindig győződjünk meg arról, hogy a kereskedő neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, és e-mailen történő elérhetősége közzétételre került-e az adott honlapon, hiszen ezek hiányában nem tudhatjuk, hogy kivel szemben kell az esetleges reklamációnkat érvényesíteni.

2.) Az áruról minden lényeges információ rendelkezésre áll-e a vásárlásra vonatkozó döntés meghozatala előtt?

3.) Az áru ára (nettó vagy bruttó) egyértelműen feltüntetésre került-e, illetve egyértelműen megismerhető-e a további költség (szállítási vagy egyéb költség), és a vásárlás mellett való döntéskor mindig a teljes fizetendő összeggel kalkuláljunk.

4.) Megtalálhatók-e a vásárlásra vonatkozó szerződési feltételek? Ezeket ajánlatos elolvasni, sőt elmenteni, vagy kinyomtatni, ugyanis a későbbi reklamációt ennek alapján intézhetik.

5.) Általában a vásárlót megilleti az a jog, hogy az interneten megrendelt árut 8 munkanapon belül indokolás nélkül visszaküldje. (Elállási jog) Ez alól csak néhány kivétel ismeretes, így pl. a gyorsan romló élelmiszer, vagy az olyan áru, amelyet személyre szabottan, a megrendelő kérése alapján készítenek, illetve amely rendeltetésénél fogva nem visszaszolgáltatható. A honlapon kell az elállási jogra vonatkozó tájékoztatásnak is lennie, azzal, hogy a kereskedő elállás esetén köteles a vételárat legkésőbb az áru visszaküldésétől számított 30 napon belül visszafizetni.

6.) Műszaki cikkek esetében feltétlenül oda kell figyelni a jótállásról szóló tájékoztatásra is.

7.) Van-e tájékoztatás arról, hogy esetleges panaszainkat hogyan jelezhetjük, és azt a kereskedő hogyan kezeli?

8.) Ha a rendelést követően nem szeretnénk postafiókunkban kéretlen üzeneteket kapni, érdemes arra is odafigyelni, hogy a rendelés során nem iratkozunk-e fel akaratunktól függetlenül egy hírlevélre. Sokszor automatikus pipa kerül a megfelelő helyre, ezeket ilyenkor ki kell törölni.

A megrendelés elküldését követően visszajelzést kell kapnunk a kereskedőtől. Abban az esetben, ha az adott árunál az szerepel, hogy nincs raktáron, így az automatikus, gép által küldött visszajelzéssel nem feltétlenül jön létre a szerződés, csak abban az esetben, ha a kereskedő az adott áru szállítását konkrétan visszaigazolja. Amennyiben ilyen visszaigazolás nem érkezik 48 órán belül, úgy a szerződés nem jött létre, és ha ennek ellenére kiszállítják az árut, azt nem vagyunk kötelesek átvenni.

Ha ezeket a szempontokat szem előtt tartva bonyolítjuk le az on line vásárlásunkat, biztonságban tudhatjuk magunkat az elektronikus kereskedelem piacán.

normál szövegméret
nagy szövegméret